Gerestaureerde Ford

De restauratie van de oude Ford F600 is inmiddels afgerond, zie hier het resultaat na 8 jaar keihard werken:
De gerestaureerde Ford
© J.W. Pots - Leiden (www.brandweervoertuigenonline.nl)
Klik op een afbeelding voor een vergroting


Op deze pagina kunt u meer lezen over de geschiedenis van het voertuig en hoe deze wagen uiteindelijk weer in Beuningen terechtgekomen is.

Op 3 februari 1959 is deze wagen officieel in gebruik genomen en heeft dienst gedaan tot en met 1975. Het voertuig kostte destijds het aanmerkelijke bedrag van f 34 000,-. Daar kwam nog een bedrag bij van f 24 000,- om een nieuwe garage te bouwen naast de bestaande aan de Wilhelminalaan. Voor die tijd waren dat flinke bedragen!

De Ford bij de oude brandweergarage aan de Wilhelminalaan
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Hier zie je hem in de deuropening van de oude brandweergarage aan de Wilhelminalaan. Overigens was het gebouw op de achtergrond daarvoor in gebruik als kazerne.
Afscheid van burgemeester Geradts
Klik op een afbeelding voor een vergroting
En zo zag de Ford er uit tijdens het afscheid van burgemeester Geradts op 7 juni 1974.


In 1981 is het voertuig verkocht aan een installatiebedrijf voor f 1500,-. Het was de bedoeling om de pomp te reviseren en dan met deze wagen kelders te gaan leegpompen. Het is er nooit van gekomen. Vanaf 1981 stond de Ford buiten in weer en wind weg te roesten.




De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting


Begin 2001 kregen we een telefoontje van de eigenaar met de vraag of wij de Ford nog terug wilde hebben. We konden hem komen ophalen in ruil voor een doos gebak. Dat was uiteraard niet tegen dovemansoren gezegd. Enkele weken later op een februari-avond reed het voertuig, weliswaar op een dieplader, het oude vertrouwde verzorgingsgebied weer binnen.

Op de dieplader
Klik op een afbeelding voor een vergroting
De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.


Maar toen...

In afwachting van verdere plannen werd het voertuig tijdelijk op de gemeentewerf gestald. Hieronder een paar foto's, waarop je goed kunt zien hoe slecht het voertuig er aan toe was.

De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.
De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
De verroestte Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.


Nadat er enkele sponsoren gevonden waren om de restauratie financieel of materieel te ondersteunen, werd de Ford eind 2001 in de kazerne gezet, achter de "vierde poort". Het echte werk kon nu beginnen. Iedere woensdagavond werd (en wordt) driftig gesleuteld door de FLO'ers Leo Loermans, Thijs van As, Titus Hamstra en dit alles onder de bezielende leiding van Cor de Ruiter. Het voertuig wordt af en toe dan ook gekscherend "FLORD" genoemd. Zij krijgen daarbij hulp van diverse andere collega's uit het korps, maar ook daarbuiten, zoals John Saedt en Geert van Xanten.

Alles werd gedemonteerd (met de nodige kruipolie), nauwkeurig genummerd en geregistreerd. Ook werden er veel foto's en schetsen gemaakt. Straks moet alles immers ook weer in elkaar gezet worden en ook weer volledig functioneren.

Thijs aan het demonteren
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Toine in achterkast
Klik op een afbeelding voor een vergroting.


In de loop der jaren zijn diverse onderdelen van de Ford her en der verspreid geraakt. Zo lagen de twee lagedrukhaspels op een zolder van camping Eldorado in Mook. En nu dus weer bij de brandweer in afwachting van montage. De oude houten ladder was bij oud-commandant Wim Lelivelt terechtgekomen en ook deze komt weer terug op het voertuig.


Op 9 januari 2003 is de opbouw naar Van Gemert Coatings BV in Huissen gebracht. Daar wordt hij gestraald en vervolgens voorzien van een epoxygrondlak. Na het weekend komt de opbouw weer terug en kan aan het restaureren van het plaatwerk begonnen worden. Hieronder staan een paar foto's van het inladen van de opbouw in de vrachtwagen. Dankzij onze collega Chérard Peters van fruitteeltbedrijf Peters in Weurt, die voor het transport zorgde.

Verwijderen ladderrek
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Hier wordt het ladderrek verwijderd.

Inladen Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Inladen Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

De opbouw past (qua hoogte en breedte) precies in de vrachtwagen van Chérard Peters.

De opbouw is inmiddels helemaal gestraald en voorzien van een laag epoxyprimer. Dinsdag 14 januari 2003 is alles weer opgehaald. Nu kan gestart worden met het herstellen van het plaatwerk. Hieronder nog een foto die gemaakt is bij Van Gemert Coatings BV in Huissen.

Dhr. Van Gemert
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Dhr. van Gemert van het gelijknamige bedrijf bij de opbouw in de straalcabine


Op dinsdag 18 maart waren alle sponsors uitgenodigd om onder het genot van een drankje kennis te maken met de groep entousiastelingen die de Ford in oude glorie aan het herstellen zijn. En natuurlijk ook om hun werk te bewonderen.

Nieuwe sponsors

Tijdens deze avond kon de werkgroep bovendien twee cheques in ontvangst nemen. De eerste uit handen van Thjo Lucassen, namens de Stichting Actie Comité Beuningen. Een tweede donatie was er van de Afvalverwerking Regio Nijmegen (ARN). Directeur Gerard van Gorkum overhandigde de cheque aan Cor de Ruiter. De ARN sponsort de kosten die nodig zijn voor de restauratie van de motor en de pomp.

Op de foto's een impressie van deze avond.

De gelakte banken van de Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Ford werkgroep
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

De banken zijn helemaal opgeknapt en in de blanke lak gezet. Waar Geert van Xanten (midden) terecht trots op is.

Cheque van de Stichting Actie Comité Beuningen
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Cheque
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Cor de Ruiter ontvangt uit handen van Thjo Lucassen de cheque van de Stichting Actie Comité Beuningen.

Verchroomde onderdelen
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Er is al heel wat poetswerk aan te pas gekomen om dit allemaal weer mooi te laten blinken. Een aantal onderdelen zijn ook al opnieuw van een laag chroom voorzien.

Het chassis is op 25 april 2003 naar Van Gemert in Huissen gebracht om daar gestraald en gespoten te worden. Op 29 april is het weer opgehaald. Omdat aan het chassis eigenlijk geen grote reparaties moeten plaatsvinden is deze al netjes in matzwarte lak gespoten. En ook nu werd het transport uiteraard gedaan door Chérard Peters uit Weurt (van onder meer de appels en de aardbeien).

De velgen zijn bij Arno Schadeherstelbedrijf in Weurt geweest om gespoten te worden.

Over het chassis en de velgen hoeft de restauratiewerkgroep zich dus voorlopig geen zorgen te maken.


Na de zomervakantie 2003 zijn we weer flink aan de slag gegaan. Iedere dinsdagavond wordt er in de kazerne aan de Ford gewerkt.

Stukken van de carrosserie vervangen door nieuw plaatwerk. Onder meer het dak is geheel vernieuwd. Metalen onderdelen gaan naar Van Gemert in Huissen om te laten stralen. De pomp en de wielvelgen zijn tijdens de stop bij de ARN door een aldaar aanwezig straalbedrijf bewerkt. (Gelukkig heeft Cor een baas (JTC Koeriers) die zijn auto voor het transport van de onderdelen graag beschikbaar stelt.)

Autoschadespecialist Arno zorgt er voor dat alles weer netjes in de grondverf en eventueel in de lak wordt gespoten. Hij heeft de restaurateurs ook al diverse malen met raad en daad bijgestaan.

De deuren zijn onder meer door leerlingen van de Vakopleiding Carrosseriebedrijf in Dieren helemaal uitgedeukt, geplamuurd en in de grondverf gespoten. Dit alles dankzij de medewerking van Jean-Paul Boonaert, docent op deze school.

De motor wordt ook grondig onder handen genomen. Deze is al helemaal schoon gespoten en diverse onderdelen zijn al gedemonteerd. Auto Elektro Maas en Waal draagt zorg voor de revisie van diverse motoronderdelen, maar ook van de wielremcilinders.

Momenteel worden de velgen onder handen genomen, waarna er nieuwe banden gemonteerd kunnen worden. Dit zal weer een aanslag op het budget betekenen. Voor de banden is nog geen sponsor gevonden. Als de wielen gereed zijn worden ze weer op het chassis gemonteerd en vervolgens komt daar de carrosserie weer op te staan. Maar dan zijn we alweer in het nieuwe jaar.


Lassen Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting

John Saedt is druk aan het werk met al het nieuwe plaatwerk vast te lassen en vervolgens de randjes af te slijpen.

Het resultaat mag er zijn. Als dit karwei achter de rug is, kan het chassis weer in elkaar gezet worden en kan de opbouw er weer op. Maar dat duurt nog even.

Geschenk Smeba
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Al deze spullen zijn geschonken door de oprichtster van de firma Smeba uit Nijmegen.


Stand van zaken mei 2005

Afscheid John Saedt
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Er is in de tussentijd weer het een en ander gebeurd. De Fordploeg heeft afscheid moeten nemen van John Saedt. Wegens omstandigheden kon John zijn werkzaamheden aan de Ford niet meer voortzetten. Op gepaste wijze is afscheid genomen van John, die toch heel wat uurtjes in de restauratie heeft gestoken. John, bedankt!

De opbouw is inmiddels al zo ver dat deze binnenkort op het chassis geplaatst kan worden. Alle slechte stukken zijn verwijderd en vervangen door nieuwe stukken plaatwerk. Al het laswerk is nu klaar. Momenteel wordt het plaatwerk geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuur, geplamuurd, geschuurd, net zo lang tot een mooie gladde ondergrond ontstaat. Dat gaat nog wel even duren, maar dan kan het voertuig zijn oude vertrouwde rode kleur weer terugkrijgen.

Daarnaast is onze Ford enige tijd vergezeld geweest van een oude GMC brandweerwagen. Deze kwam van Cas van de Mosselaar, eigenaar van USA-cars in Grave. Dit oude voertuig werd door hem afgevoerd en voordat deze definitief weg ging, mochten onze Ford-restaurateurs deze ontdoen van eventuele te gebruiken onderdelen.

USA cars

De motor van de Ford wordt nu onder handen genomen door brandweercollega Joop Wouters, niet alleen bekend van het Viper Tractorpulling team, maar ook van Wouters Maaiers en Trekkers in Ewijk, gespecialiseerd in gemotoriseerd tuingereedschap.


Oktober 2005

Schafttijd
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Schoonmaakbeurt rolluik
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Een deel van onze restauratieploeg geniet van een welverdiende rustpauze.

Schoonmaakbeurt rolluik
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Schoonmaakbeurt rolluik
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Op deze foto's is goed te zien hoe het rolluik is opgeknapt na een flinke schoonmaakbeurt.


Februari 2006

De restauratie van de Ford is inmiddels in het vierde jaar. Sinds kort wordt er op woensdagavond aan het voertuig gewerkt. Als je eens een kijkje wilt komen nemen of misschien heb je wel allerlei tips of wil je de restauratieploeg een handje helpen, neem dan even contact op via info@brandweerbeuningen.nl.

Op 23 januari is de motor van de Ford weer teruggeplaatst. De motor is in de afgelopen periode gereviseerd door onze brandweercollega Joop Wouters (van Wouters Maaiers en Trekkers en natuurlijk ook van het Viper Tractorpulling team). Daarbij heeft hij ook hulp gekregen van de heer Van Thiel van Motorenrevisie Van Thiel VOF uit Heteren. De heer van Thiel komt uit Beuningen en was graag bereid te helpen bij de revisie.

Op dezelfde dag is de opbouw weer op het chassis geplaatst. De wagen heeft nu weer zijn oorspronkelijke hoogte. Al duurt het nog wel even voor het werk gedaan is, er zit nog steeds schot in de zaak.

23 januari 2006
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Een gedeelte van de Ford-ploeg na afronding van de werkzaamheden op 23 januari. Van links naar rechts Titus Hamstra, Leo Loermans, Thijs van As, Wil Otto en Cor de Ruiter.

23 januari 2006
Klik op een afbeelding voor een vergroting
23 januari 2006
Klik op een afbeelding voor een vergroting



1 juni 2006 - Ford in het nieuws

Op 1 juni 2006 besteedde dagblad De Gelderlander in de editie Maas en Waal een artikel over de restauratie van de Ford. Dit naar aanleiding van de subsidieverstrekking van de gemeente.

Hieronder het verhaal van Hans Peters. De foto is van Ger Loeffen.

BEUNINGEN - De gemeente Beuningen schuift het plaatselijke brandweerkorps eenmalig een paar duizend euro subsidie toe voor de restauratie van een antieke brandweerauto. De wedergeboorte van een bonk roest.

Hij zal nooit meer één druppel bluswater produceren, maar de stokoude Ford F600 van de Beuningse brandweer is over pakweg drie jaar wél de glimmende oogappel van het korps.
Met dank aan oud-brandweerman Cor de Ruiter en zijn zeskoppige restauratieploeg. Wekelijks zijn ze in de kazerne aan de Van Heemstraweg aan het zandstralen, schuren en uitdeuken om de TX-23-26 weer in dezelfde fonkelnieuwe staat te krijgen zoals 'ie op 3 februari 1959 aan de Beuningse brandweer - nieuwprijs toen 34.000 guldens - werd afgeleverd.

Op 7 juni 1974 gingen de sleutels definitief uit het contactslot en zat de diensttijd van de F600 erop. Weer en wind kregen vat op het oudje dat inmiddels was overgedaan aan een installatiebedrijf. Het was de bedoeling dat de wagen na een pomprevisie ingezet zou worden om ondergelopen kelders leeg te zuigen, maar zover is het nooit gekomen.

In ruil voor een doos gebak kreeg de brandweer het zwaar verweerde brik begin 2001 op een dieplader terug. Sinds eind 2001 zijn Cor de Ruiter en zijn mannen druk in de weer om de Ford nieuw leven in te blazen. Cor de Ruiter is blij met de 2950 euro subsidie van de gemeente. Dankzij een groot aantal sponsors kan de F600 straks weer roodglanzend aan de Beuningse gemeenschap terug gegegeven worden. Want dat is de bedoeling: open dagen, defilés, ritjes voor bruiloften, partijen en kinderfeestjes. Maar zover is het nog lang niet. De Ruiter: "We hebben de wagen tot de laatste schroef uit elkaar gehaald. Het was één bonk roest, maar we zitten sinds begin dit jaar in de opbouwfase. De gereviseerde motor hangt er weer in, maar we maken ons nu een beetje kopzorgen over een nieuwe uitlaat, want dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Om geld bij elkaar te sprokkelen voor de titanenklus - de restauratie vergt 30.000 tot 50.000 euro - bedenkt het korps allerlei ludieke acties. Cor de Ruiter: "We zijn nu bezig met een Vierdaagseboekje met marsliedjes."


Krantenfoto Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting



Update December 2008

De verwachting is dat de Ford eind januari 2009 gereed is en hiermee de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt. Na de overdracht zullen er meer foto's geplaats worden met het resultaat van 7 jaar hard werken.

Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

De Ford wordt afgeplakt en gereed gemaakt voor het spuitwerk.

Afplakken van de Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Afplakken van de Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.


Oud commandant HR. W. Lelivelt komt de vorderingen bekijken
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Ben rijdt Ford in werkplaats
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Oud commandant HR. W. Lelivelt komt de vorderingen bekijken. Ben Theissen rijdt de Ford weer de werkplaats in.


22 januari 2009

Ford F600 weer klaar voor de uitruk!

De Ford F600 die vijftig jaar geleden als nieuwe wagen ter beschikking kwam voor de brandweer van Beuningen, is weer glimmend en vrijwel in authentieke staat ter beschikking. Deze opgeknapte klassieker zal niet meer ingezet worden voor de hulpverlening, maar wel voor bijvoorbeeld oldtimershows, optochten, huwelijken en bij het afscheid van brandweermensen.

De Ford is van 1959 tot 1975 operationeel geweest voor de gezamenlijke brandweerzorg van Beuningen en Ewijk. De voor 34.000 gulden aangeschafte wagen werd daarna voor 1500 gulden verkocht aan de firma Romijnders in Wijchen. Nadien stond onze vroegere trots bijna twintig jaar in weer en wind te verkommeren. Niemand was nog geïnteresseerd in dit verroeste wrak. Tot de kazerne van Beuningen verrast werd door een telefoontje van de firma Romijnders die van de roestbak op hun terrein in Wijchen af wilde. Hij stond in de weg en kon voor een doos gebak worden overgenomen.
Op 4 maart 2001werd de auto op een dieplader terug naar Beuningen gereden. De meningen waren verdeeld van "wat moet je met zo'n ding, weet waar je aan begint", tot: "zo wat een gaaf ding, zelfs met een voorbouwpomp".
Volgens Commandant Toine Lazermons, die al eerder het idee om de door hem gespotte F600 terug te halen, verkeerde het voertuig nog in verrassend goede staat. Natuurlijk viel er heel veel op te knappen en te vervangen, maar er was weinig van de auto gesloopt.
Het toeval leerde dat in 2000 en 2001 zes brandweermensen stopten met de repressieve dienst vanwege het bereiken van de 55-jarige leeftijd. Zij maakten elkaar enthousiast voor de restauratie die in februari 2002 ter hand werd genomen. In hun vrije uren werd de Ford volledig ontmanteld. Letterlijk alle boutjes en moertjes werden losgedraaid. Dat werk kostte nog geen geld, maar uit een berekening bleek dat de restauratie zeker 28.000 euro zou kosten. De gemeente werd gevraagd om een jaarlijkse bijdrage. Daarnaast begon het zoeken naar sponsors.
Men kreeg zo de financiën stapsgewijs rond. Landelijk bekende werden de met de hand gemaakte Lalalala-boekjes, de zangboekjes die tijdens de Vierdaagse van Nijmegen voor vijf euro verkocht werden, leverden ongeveer 40% van het benodigde geld op. De rest van het bedrag werd bij elkaar geritseld, gepraat, geschooid, geraapt en gesmeekt door de Fordclub.

Originele stukken
Met acht mensen werd zeven jaar enthousiast gewerkt. Zo werden bijna 4200 uur in de Ford F600 gestoken. Daarbij kwamen nog de uren die thuis werden besteed en de zoektochten naar originele onderdelen. Stad en land werden hier letterlijk voor afgereisd. Zelfs uit Amerika werden onderdelen overgevlogen.
Oud-brandweermensen verrasten ook met originele stukken. De originele houten ladder van de Ford bleek ruim 25 jaar bij oud-commandat Wim Lelivelt gelegen. Toen hij in 2002 van de restauratie hoorde kwam hij spontaan met de oude ladder aanzetten. Thijs van As had destijds de oude slangenrollen uit de auto gehaald en deze mee naar zijn bedrijf genomen. Ze hebben daarna 25 jaar bij El Dorado in Plasmolen gelegen. Hent de Swart schonk twee zuigslangen voor op de wagen. Ook werden er in de loop van de jaren een opzetstuk, verzamelstuk, slangen en straalpijpen geschonken. Verschillende bedrijven voorzagen de restaurateurs van geweldige adviezen. Ook de brandweer van Druten (waar men ook bezig is met een oude brandweerauto) hielp met veel tips.

Het eindresultaat werd op 22 januari 2009 met trots gepresenteerd. De wagen is weer officieel overgedragen aan de gemeente door de overhandiging van de Fordsleutel aan de burgemeester. Beuningen heeft weer wat om trots op te zijn!

Onthulling Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Onthulling Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.
Onthulling Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Onthulling Ford
Klik op een afbeelding voor een vergroting.



Januari 2013

Hallo belangstellenden,

Hierbij een laatste update van onze Ford in januari 2013.
Jawel, wij zijn erg zuinig op onze Ford. 4 jaar na de overdracht aan de gemeente zagen wij toch kleine lakschades ontstaan. We konden 2 dingen doen: even afwachten hoe het zich zou ontwikkelen, of gelijk handelen, om te voorkomen dat er misschien grotere schades zouden ontstaan. En dat laatste was maar goed ook, want er kwamen ondanks 7 jaar hard werken toch nog wat verborgen gebreken boven water.
Eerst in overleg met schade Autoschade Herstel Spanjaards Nijmegen, onze "huisspuiter" voor de Ford, om de schades te markeren en aan te geven waar vermoedelijk nog wat schade achter zat. Met nog eigen geld (van de Lalalala-boekjes) en een sponsor kwamen we tot overeenkomst met Arno over de prijs. Update Ford 2013
Doordrukkende dwarsbalk achter wielkast
Klik op een afbeelding voor een vergroting

De Ford dus weggebracht naar Nijmegen op 12 januari voor een week of 2. En na enkele dagen bleek wel hoe goed onze beslissing was geweest. Er kwamen nog een paar ernstige roestproblemen tevoorschijn, die bij onze 7 jaar lange speurtocht niet ontdekt werden of niet voldoende de kop ingedrukt waren.

Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Maar onder deskundige leiding van Arno werden de rotte plekken verwijderd...... Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting


Update Ford 2013
Rotte onderdorpel van een deur voor....
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Vervangen...... Update Ford 2013
....en na de reparatie
Klik op een afbeelding voor een vergroting


Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Weer glad gemaakt...... Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting


Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting

Update Ford 2013
Klik op een afbeelding voor een vergroting

opnieuw gespoten.....

en zag de Ford er na 2 weken weer piekfijn uit!


SPONSORS

Een dergelijk project is natuurlijk niet mogelijk zonder sponsoring. Diverse bedrijven en particulieren steunen ons financieel of materieel om straks weer een schitterend voertuig op de weg te krijgen. Deze sponsors zijn onder meer: Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog diverse andere bedrijven en particulieren die ons steunen. Als u ook een geldelijke of materiële bijdrage wilt leveren, kunt u contact opnemen met Cor de Ruiter.